Biodata

~ Nama : Mohammad Afendy Noor Khan

~ No.Matrik : DPT070002

~ Kolej : Island College of Technology

~ Kursus : Diploma Teknologi Maklumat (kawalselia UUM)

~ Semester : Semester 2 (Tahun akhir)

~ Subjek : Keusahawanan IT (TD313)

~ Alamat : Bayan Baru,Pulau Pinang

~ Tel.Bimbit : 017-4801230

~ Email : badgb89@yahoo.com.my

Saturday, March 27, 2010

Minggu 9 :

Cari maklumat dan berikan perbezaan bagi istilah yang berikut:

Strategi Kaizen dan strategi Inovasi.
Terdapat dua pendekatan meningkatkan produktiviti:

1. Pendekatan secara perlahan (Gradualist) - Kaizen
2. Pendekatan secara mendadak (Great-leap) - Inovasi

  • Kaizen bermakna Peningkatan berterusan sama ada dalam kehidupan seseorang, di rumah dan di tempat kerja.

  • Apabila dilaksanakan di tempat kerja, Kaizen bermakna peningkatan berterusan yang melibatkan semua orang.

  • Budaya Jepun cenderung kepada pendekatan secara perlahan (kaizen), dan Barat pula cenderung kepada pendekatan secara cepat(Inovasi).

  • Kaizen melibatkan penyertaan pekerja dalam kawalan/zon sendiri dibawah pengawalan penyelia dan pengurus. Ia lebih murah dari pelaburan modal (inovasi).

  • Penyertaan dan komitmen setiap pekerja menyumbang kepada penjimatan kos pengeluaran dan meningkatkan kecekapan proses.
 FOKUS                                   KAIZEN                                         INOVASI
Kesan                                 Jangka Panjang                                  Jangka Pendek
Langkah                               Langkah kecil                                    Langkah besar
Jangka                   Masa Berterusan & meningkat                           Berperingkat
Perubahan                           Perlahan dan kekal                      Cepat dan mudah luput
Pendekatan                          Usaha kumpulan                          Ideas & usaha individu
Penglibatan                               Setiap orang                                  Terpilih sahaja
Mode                            Pengekalan & Peningkatan                        Skrap dan bina
Pengetahuan                      Pengetahuan mudah                      Break-through teknologi
Keperluan                            Pelaburan sedikit                               Pelaburan Besar
Orientasi                                     Orang                                             Teknologi
Penilaian                             Proses dan usaha                                Hasil keuntungan

Strategi perniagaan Sun Zi dan Ziangqi.

Usahawan Machiavelli dan usahawan Beriman.

Machiavellianism (usahawan machiavelli)
Diperkenalkan oleh Niccolo Machiavelli yang berpendapat usahawan yang memiliki “High-Mach” akan bersikap pragmatik, mengekalkan jarak emosi dan yakin tujuan boleh menghalalkan cara. Kesan daripada keyakinan sedemikian menyebabkan mereka bersedia mempergunakan orang lain atau menggunakan pelbagai cara demi untuk mencapai matlamat peribadi.


CIRI CIRI UTAMA USAHAWAN BERIMAN
  • BERIMAN SERTA MEMENTINGKAN IBADAH.
  • SENTIASA MELANDASKAN ‘AMAL, KASAB DAN SUN’A KERANA ALLAH S.W.T.
  • BHIHANIKA USAHA EKA MATLAMAT.
  • BERORIENTASIKAN KEBERKATAN. MENITIKBERATKAN MUTU DALAM ‘AMAL, KASAB DAN SUN’A.
  • KESUNGGUHAN DAN ILTIZAM DALAM ‘AMAL, KASAB DAN SUN’A.
  • SENTIASA BERUSAHA KE ARAH PENCAPAIAN YANG TERBAIK.
  • AMANAH.
  • SENTIASA BERDO’A.
  • BERTAWAKKAL.
  • SABAR.
  • QANA’AH DAN HIMMAH.
  • DERMAWAN.
  • BERDISPLIN DAN BERSISTEMATIS.
  • SANGGUP BERKORBAN DI JALAN ALLAH.
****************************************************
Saringan sejarah Rasulullah dan sahabat dalam perniagaan.
Nota :
Amal : kerja-kerja yang berkaitan dengan spiritual.
Kasab : perniagaan, pertanian dan sebagainya.
Sun’a : pembuatan (manufacturing). Qana’ah : berpada dengan keupayaan yang ada.
Himmah : tidak menyalahkan orang lain.
Iltizam : konsisten.
Bhihanika : berbagai.
Eka : satu.

No comments:

Post a Comment

*** PERHATIAN ***

Semua maklumat dalam blog ini dipetik dari sumber internet bertujuan sekadar pembelajaran semata-mata. Sebarang kesilapan ejaan adalah tidak disengajakan. Laman ini bukan bertujuan untuk meraih keuntungan. Harap Maklum.