Biodata

~ Nama : Mohammad Afendy Noor Khan

~ No.Matrik : DPT070002

~ Kolej : Island College of Technology

~ Kursus : Diploma Teknologi Maklumat (kawalselia UUM)

~ Semester : Semester 2 (Tahun akhir)

~ Subjek : Keusahawanan IT (TD313)

~ Alamat : Bayan Baru,Pulau Pinang

~ Tel.Bimbit : 017-4801230

~ Email : badgb89@yahoo.com.my

Monday, March 22, 2010

Minggu 8 : Cari maklumat berkenaan fungsi badan-badan keusahawanan IT yang berikut

Soalan : Cari maklumat berkenaan fungsi badan-badan keusahawanan IT yang berikut:

National IT Agenda(NITA)

Agenda IT Nasional (Nita), yang dilancarkan pada bulan Disember 1996 oleh Majlis IT Nasional (NITC), memberikan asas dan rangka kerja untuk pemanfaatan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menukar Malaysia menjadi negara maju dalam cetakan kita sendiri konsisten dengan Visi 2020.

Ia diketuai oleh Perdana Menteri, NITC terdiri daripada ahli daripada masyarakat, swasta dan sektor kepentingan masyarakat dan berfungsi sebagai sebuah think tank yang menyarankan kerajaan tentang strategi ICT. MIMOS Berhad, sebagai Sekretariat kepada NITC, membantu dan menyokong kegiatan Lembaga, termasuk pengembangan dan realisasi Nita.
Visi NISA adalah untuk memanfaatkan ICT untuk menukar seluruh masyarakat Malaysia menjadi masyarakat maklumat, lalu kepada masyarakat pengetahuan dan akhirnya ke nilai-nilai masyarakat berasaskan pengetahuan. Dengan tema "Mengubah Ripples kepada Gelombang Pasang Surut", NITA memfokuskan pada pengembangan masyarakat, infrastruktur dan aplikasi untuk mencipta nilai, untuk memberikan keadilan dan akses kepada semua orang Malaysia, dan untuk mengubah masyarakat kita secara kualitatif menjadi nilai pengetahuan berasaskan masyarakat oleh tahun 2020.
Sikap "riak" yang difokuskan merupakan inisiatif oleh kerajaan untuk mencipta persekitaran yang diperlukan dan memberdayakan masyarakat, sehingga mereka akan membawa tentang perubahan gelombang pasang surut yang diperlukan untuk mencapai visi Nita. Multimedia Super Corridor (MSC), yang paling awal inisiatif strategik daripada NITC, adalah suatu "riak".
Mengakui keperluan untuk melibatkan semua orang Malaysia melalui muat Nita, besar lain "riak" yang diprakarsai oleh NITC adalah Demonstrator Application Grant Scheme (DAGS) yang mendorong Malaysia untuk menyertai dan memanfaatkan peluang-peluang yang disediakan oleh ICT. MIMOS Berhad, sebagai Sekretariat, mengelola dan menguruskan DAGS.
Sebagai tambahan Nita aspek realisasi, yang telah merumuskan NITC Agenda Strategik NITC - malaysia strategi untuk penghijrahan ke E-Dunia milenium baru. Melibatkan strategi transformasi yang teratur daripada struktur pemerintahan saat ini yang lebih aktif partisipatif yang melibatkan tripartit perkongsian antara masyarakat, swasta dan masyarakat-kepentingan sektor. Agenda Strategik menyoroti keperluan untuk mengatasi lima bidang penting bagi penghijrahan ke E-Dunia, iaitu E-Community, E-Public Services, E-Learning, E-Ekonomi dan E-kerajaan.
NITC mempromosikan idea bahawa pengetahuan dan maklumat akan menjadi aset yang paling berharga dalam ekonomi milenium baru. Untuk Malaysia untuk menjadi kompetitif, kita harus merangkul ekonomi berasaskan pengetahuan (k-ekonomi) dan mencipta syarikat-syarikat Malaysia kelas Perkataan yang boleh bersaing secara global tepi dengan harga, high, penghantaran dan kos. Nita memegang kunci untuk memperkukuh bangsa dan memungkinkan munculnya jenis baru ini pengusaha. Nita merupakan asas bagi kejayaan di malaysia maklumat umur dan seterusnya.

RAKYAT - INFRASTUKTUR - APLIKASI
Rangka TI Nasional (NITF) adalah strategik dan sinergis Gabungan beberapa komponen kunci, bekerja bersama-sama. Rangka kerja ini terbaik dilihat sebagai sebuah segitiga yang saling berhubungan yang terdiri daripada tiga unsur utama, iaitu, People, Infostructure dan Aplikasi.
Utama pentingnya faktor manusia dalam perubahan persekitaran yang baik tercermin dari penempatan "orang" elemen di puncak segitiga (Lihat gambarajah di atas). Segitiga itu sendiri mencerminkan tiga isu-isu kunci seputar segitiga, ini menjadi: akses dan ekuiti, mencipta nilai dan transformasi kualitatif.
Prinsip bahawa semua warga negara memerlukan akses kepada maklumat melalui cara yang adil telah diakui dengan betul. Infostructure unsur yang terlihat dalam hal infrastruktur keras dan lunak. Infrastruktur yang keras melibatkan perkakasan komputer dan komponen-komponen telekomunikasi yang relevan. Infrastruktur yang lembut di sisi lain meliputi database, rangkaian, hukum, dan peraturan.
Unsur ketiga aplikasi berkisar tentang pembangunan kandungan yang diperlukan oleh semua pemain di bidang ICT. Penekanan utama di sini adalah cas tempatan dan budaya keserasian. Pembinaan yang sesuai dan berkesan kos aplikasi akan penting dalam memastikan bahawa Malaysia mampu mengekalkan kedudukan bersaing di pasaran pada tahun-tahun yang akan datang. Masing-masing dari tiga unsur dalam NITF mempunyai strategi sendiri, yang semuanya bekerja menuju tercapainya pengetahuan masyarakat.

( Disunting dari http://www.nitc.org.my/index.cfm?&menuid=49 )

Malaysia Venture Capital Management Berhad(MAVCAP)

MAVCAP was incorporated in 2001 by the Malaysian Government and is the nation’s largest venture capital (VC) firm which focuses on investments in the local information, communications and technology sector (ICT).
MAVCAP was established to realize the Government’s vision to develop the VC industry and encourage entrepreneurship in the technology sector. In order to deliver on the mandate given, the Company on its part has made the following its mission:

  • serve as an ideal training ground to groom venture capitalists,

  • empower entrepreneurs to create wealth and

  • generate attractive returns for its investments.
Wholly owned by the Minister of Finance Incorporated, the Company was allocated RM970 million under it's management
The firm provides an alternative source of high-risk financing for start-ups, seed capital and early stage ventures in the ICT sector and high-growth industries.
The Company commonly invests for a period of 5 – 8 years in seed, start-ups and early stage companies, during which it holds a Board position and drives key management decisions. Initial investments of RM1 million – RM3 million are complemented with Mezzanine allocations valued at RM5 million – RM10 million to fund companies through to the pre-IPO stage.
In later stage investments, MAVCAP typically invests between 3 - 5 years.
MAVCAP is the most active investor in the ICT and high tech industry, through its direct and seed ventures and has invested in close to 90 companies. Its core focus is:

  • 70% direct investments in Malaysian incorporated companies.

  • 30% investments in foreign companies with business interests in Malaysia.
To date MAVCAP has seen the listing of six portfolio companies in exchanges in Malaysia, Singapore and the United Kingdom.
Since 2001, the Company has funded more than 258 entrepreneurs and created more than 1,200 jobs in the high tech sector in Malaysia.
As of December 31, 2007, MAVCAP through its investee companies has produced more than 100 high tech products and services that have penetrated markets in China, Vietnam, Philippines, Indonesia and the United States.
 (Dipetik dari laman web rasmi MAVCAP)

Malaysia Exchange of Securities Application Grant Scheme (DAGS)
 
Bagi merealisasikan matlamat NITA, Skim Geran Aplikasi Penunjuk Cara (DAGS) telah diperkenalkan pada tahun 1998. DAGS bertujuan mempromosikan penggunaan ICT dan multimedia untuk pembangunan sosioekonomi melalui pembangunan komuniti yang disokong oleh rangkaian elektronik. Dalam tempoh Rancangan, sebanyak 37 projek komuniti telah dilaksanakan yang melibatkan perbelanjaan sebanyak RM48 juta. E-Thalassaemia, NutriWeb, CyberCare dan Masjid sebagai Pusat Kejiranan adalah contoh sebahagian projek DAGS.


----------------------------------------------------------------------------
Maklumat Tambahan


---------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment

*** PERHATIAN ***

Semua maklumat dalam blog ini dipetik dari sumber internet bertujuan sekadar pembelajaran semata-mata. Sebarang kesilapan ejaan adalah tidak disengajakan. Laman ini bukan bertujuan untuk meraih keuntungan. Harap Maklum.